על מטבעות ומדליות

מטבעות  יש שימוש רב במטבעות ובמדליות. לכל אחד בתחומים שונים המטבע הוא סחיר ומשמש לתשלום ו
אילו המדליה ניתנת באות הוקרה והצטיינות על הישגים בתחומים רבים ומגוונים. נפרט על כל סוג בנפרד ונראה את ההבדלים .
מטבעות
המטבע הוא בעצם מתכת עגולה, או בצורה המזכירה עיגול עליה מטביעים צורה כלשהי. הצורה יכולה לבטא משמעות מסוימת דתית, היסטורית או תפיסה פילוסופית.
המטבע מהווה אמצעי תשלום המשמש בקנייה, מכירה וחליפין עם הפרשי תשלומים. התשלום יכול להיות לא רק על קנייה אלא גם בתור שכר עבודה לפועל ותשלום על שירותים שונים. 
לכל מדינה יש מטבע שבא לידי שימוש ברחבי המדינה, ומי שמגיע מבחוץ צריך להמיר את המטבעות מהמדינה מממנה הוא הגיע למטבע המקומי.
חלפן המטבעות מקבל תשלום בדמות עמלה בגין כל פעולת החלפה למטבע המקומי. לכל מטבע ערך שונה, יכולה להיות מדינה בה מטבע אחד שווה ערך ל – 10  מטבעות מהמדינה השכנה.
ערך המטבע נגזר מהמצב הכלכלי של המדינה ומהיציבות שלה בתעשייה, במסחר ובמצב המדיני השורר בה.
מהפן הדקדוקי של השפה המילה 'מטבע' יכולה להיאמר גם בצורת זכר וגם בצורת נקבה. במקורות השקל המצוין במקרא הוא  א מטבע כמו שנהוג לחשוב. המטבע במקרא הוא כינוי למשקל  של מתכת שוות ערך. 
בניגוד להיום, בעבר הערך של המטבע היה כתוצאה מהשווי האמתי שלו, ולא ככסף וירטואלי. היו מייצרים מטבעות ממתכות שונות חלקן יקרות ביותר וחלקן זולות ופשוטות
מדליות 
המדליה היא אות הוקרה לניצחון והישגים. בעבר מתן מדליה היה דבר מקובל ביותר על פעילות ציבורית מצוינת או במדינות אחרות כמו רומא היו נותנים מדליה על ניצחונות מיוחדים, ופעולות יוצאות דופן בשדה הקרב.
על מדליות רבות מופיע דיוקן של דמות מסוימת. זה יכול להיות המושל, הקיסר, המלך או דמות אחרת מוערכת.
גם כיום ניתנות מדליות על הישגים ופעולות מיוחדות, במלחמות ובשדה הקרב במערכה על שמירת בטחון המדינה. 
מדינת ישראל מעניקה מדליה לחייל שגרם לפעולות משמעויות במיוחד במלחמה, ופעל בצורה יוצאת מן הכלל. המדליה ניתנת על ידי שר הביטחון כאות הערכה על פעולתו הברוכה של החייל למען המדינה.
כיום מפיקים מדליות ממתכות שונות וגם מכסף וזהב. יש אספנים רבים שאוהבים מדליות וקונים אותם. ככל שהערך ההיסטורי של המדליה גבוה יותר, והסיפור מאחורי מקבל המדליה מעניין יותר כגון תולדות חייו של המספר או תפקידו המיוחד כך ערך המטבע עולה בהתאמה.
מדליות רבים נמכרים במכירה פומבית לכל המרבה במחיר. מדליות בתחום הספורט בתחרויות ספורט יש גם חלוקת מדליות. לרוב מקבלים מדליה אחת, אך ייתכן שאותו זוכה יקבל גם כמה מדליות.
יש כמה סוגי מדליות:מדלייה העשויה מזהב הניתנת לזוכה בעל ההישגים הגבוהים ביותר מדלייה העשויה מכסף, למי שהגיע למקום השני בתחרות .מדלייה העשויה מארד, מקבל אותה מי שנמצא במקום השלישי בתחרות